Reisverslag Chalet Arcen door Familie Loeve

Na jaren van vakantie vieren in het buitenland, ging dat op een bepaald moment niet meer. Onze rolstoel gebonden tweeling Boy en Celia kregen grotere en zwaardere rolstoelen en waar we altijd heen gingen hadden ze geen rolstoel vervoer. Ook de vliegreis werd te zwaar voor ons. Dus gingen we enthousiast op internet aan de slag on te kijken of er alternatieven voor ons in Nederland waren te vinden. Via vrienden kregen we de tip: ‘kijk eens op de website van Stichting on Wheels,  misschien is dat wat voor jullie’. Ja,  het zag er heel goed uit, maar het was bestemd voor mensen met Duchenne. Onze kids zijn dan wel rolstoel gebonden, maar hebben geen Duchenne, dus dachten wij niet in aanmerking te komen. Maar na een telefoontje aan Marijke, mochten we ons toch aanmelden voor een vakantie.

In 2013 gingen we voor de eerste keer naar het chalet in Arcen en onze monden vielen open van verbazing bij binnenkomst in het chalet. Wat een ruimte en wat compleet, 2 hoog/laag bedden wat een zaligheid, en een plafond lift van slaapkamer naar badkamer en een heerlijk bad.

Voor het chalet is een grasveld, daar kunnen ook tenten en caravans staan, gelukkig wordt daar buiten de schoolvakanties om weinig gebruik van gemaakt. Dus alle keren dat wij er zijn geweest, hadden we vrij uitzicht. Met de buren naast ons hadden we al snel contact en dat zijn inmiddels goede vrienden. We hebben het oplopende stuk grasveld voor het chalet omgedoopt tot “onze berg”,  en hebben daar al vele malen met mooi weer gezeten en genoten van een hapje en een drankje.

Ook het park zelf is heerlijk en je kan er uitgebreid wandelen. Uiteraard is een bezoek aan het thermaalbad zeer aan te bevelen. Ook zit je zo in Duitsland, waar vele leuke plaatsen net even over de grens liggen en waar veel pretparken en activiteiten voor kinderen zijn te vinden. Bij de receptie van het park liggen veel  folders en men is zeer bereid om info te verstrekken voor mogelijke uitjes en dagtrips.

In Arcen kun je heerlijk op de terrassen zitten en uit eten gaan in de vele restaurants. Wij gaan meestal eten bij restaurant Alt Arcen. Prima voor zowel lunch als diner. Ook een bezoek aan ijssalon Clevers is zeker aan te bevelen, ook bij de  plaatselijke bakker is het brood heerlijk en kun je zelfs in de ochtend ontbijten. Ook hun echte Limburgse vlaaien zijn het nuttigen én meenemen zeker waard! Een bezoek aan pannenkoekenrestaurant “De Bosrand” is voor jong en oud een belevenis en je kunt er ook mini golfen. Ook een bezoek aan de Brouwerij van Hertog Jan is een must en een bezoek aan de Kasteeltuinen van Arcen moet zeker op het programma staan.

Venlo en Roermond zijn redelijk snel bereikbaar vanuit Arcen, Maastricht en Valkenburg zijn iets verder rijden maar wel de moeite waard. Een bezoek aan het outlet center Roermond is een aanrader. Verder kun je in het Nationaal park Maasduinen heerlijk wandelen. Bij het bezoekerscentrum aan het Reindersmeer Is een speciale rolstoel begaanbare route uitgezet en bij restaurant “In de Sluis” kun je goed eten. Voor degene die wat culinairder willen gaan eten, is een bezoek aan het Maashotel in Broekhuizen zeker een aanrader. Je kunt er komen met het veer vlakbij de brouwerij van Hertog Jan.

Ook Aardbeien land in Horst is zeker een bezoek waard. Je mag zelf op het land aardbeien plukken en meenemen.

Wij zijn inmiddels vele malen in het chalet in Arcen geweest en het is iedere keer weer een beetje thuiskomen. Onze kinderen vinden het er fantastisch, omdat het veel faciliteiten heeft die ze thuis ook hebben zoals een lekker bed, tv boven het bed en tillift.

Het chalet is gemaakt voor mensen met een beperking en van alle gemakken voorzien, maar ook voor hun huisgenoten is het een heerlijke plaats om vakantie te vieren.

Wij zijn de stichting nog steeds dankbaar dat we dit mooie chalet kunnen huren en hopen dat nog lange tijd te mogen blijven doen.

Wij wensen allen die een vakantie in dit prachtige chalet gaan door brengen, veel plezier en een fijne tijd toe!

Met hartelijk groet,

Nico, Tanja, Boy en Celia Loeve